martedì 30 ottobre 2012

Semnificatul comparatiei in dialogul intercultural; monoculturalism, multiculturalism, interculturalism



Giangiorgio Pasqualotto, Univ.Padova, este cel ce a introdus termenul de “filosofie a comparatiei”, diferit ca si concept de “filosofie comparata”; in timp ce primul s-a adaptat pe o structura strict interna, celalalt pune accent spre dezbateri pe gandiri, culturi si religii din sfere cat mai diverse.
Astfel putem privi ca:
filosofie a comparatiei tema: sufismul si taoismul
filosofie comparata, relatarea: “acesta e un mar rosu”

monoculturalism-
toate ideile ce determina a se crede despre o cultura ca e superiora celorlalte, excluzand influentele exterioare.
multiculturalism-
“Dicţionarele de limbă (şi cele englezeşti, şi cele franţuzeşti, şi cele spaniole etc.) definesc multiculturalismul ca "prezenţă simultană a mai multor culturi într-o societate" . Acesta este însă doar primul palier semantic, cel descriptiv, care nu face decât să numească o stare de fapt. Pe al doilea palier, cel al limbajului specializat (juridic-politic), termenul desemnează o intenţionalitate, ba chiar o prescripţie: "promovarea culturilor minoritare (etnice, religioase), mai ales la nivel instituţional (şcoli, comunităţi locale, naţiuni)". Ideologia multiculturalistă şi acţiunea practică în care ea se materializează vizează, de fapt, "discriminarea pozitivă" a minorităţilor pentru a le aduce la acelaşi nivel de recunoaştere şi privilegii cu majoritatea (care se presupune că nu are nevoie de ajutor) şi a asigura astfel un florilegiu de mentalităţi şi sisteme de valori, fără un centru opresiv şi asimilator. Dacă, la început, "discriminarea pozitivă" urmărită de multiculturalism viza minorităţile etnice, religioase şi lingvistice (negri, latinoamericani, amerindieni), de pe urma ei au ştiut să profite şi - sau mai ales - minorităţile artificiale (feministe, homosexuali). Ingineria multiculturalistă, care proclamă diferenţa drept identitate şi ignoră liantul asemănării, nu poate conduce însă decât la atomizare, la o societate a ghetourilor, care nu mai funcţionează pe principiul vaselor comunicante. La mijlocul lunii octombrie 2010, cancelarul Angela Merkel declara că modelul de societate multiculturală a eşuat complet în Germania şi îi îndemna pe imigranţi să se străduiască mai mult să se integreze .”ALEXANDRU CIOLAN  Filolog  .
Se puncteaza pe ideea ca fiecare cultura are propria sa identitate, complexitate, diversitate, numai ca semnificatia acestui concept tinde sa sclerozeze identitatea pentru a salva o cultura; identitatea se construieste pe o pelicula asa protectiva incat face dialogul intre culturi dificil daca nu imposibil
interculturalism-
“Spre deosebire de autistul multiculturalism, interculturalismul pune accentul pe deschiderea, una spre cealaltă, a culturilor coexistente, în tentativa de a identifica trunchiul de valori comune, omogenizatoare, din care se poate ramifica diversitatea. Este un model bazat pe toleranţă, dialog, respect pentru diversitate, dar care trasează deopotrivă limitele dincolo de care dreptul la diferenţă dispare, pentru că ar submina organicitatea comunitară.Dacă multiculturalismul şi interculturalismul desemnează ideologii şi politici in actu, termenii multiculturalitate şi interculturalitate se aplică, primul, coexistenţei mai multor culturi, iar cel de al doilea, schimburilor dintre culturile coexistente. “ALEXANDRU CIOLAN  Filolog 
Identitatea culturala se naste, se formeaza si se transforma prin confruntarea cu alte culturi; ea nu are o functie statica; prin acest act, interculturalismul depaseste limitele impuse de multiculturalism.

Despre identitatea culturala putem spune ca nu numai ca se naste, dar si ca isi duce existenta prin influentele avute cu celelalte culturi cu care vine in contact.
Globalizarea e centrata pe distrugerea acestor identitati, eliminand diferentele, in scopul insusirii unui model unic.
Pentru o convietuire reala e nevoie sa plecam de la constientizarea faptului ca toate popoarele dispun de o cultura diferita, sa ne deschidem strazi spre alte culturi  , lipsiti de prejudicii si dispusi  spre comunicare interetnica.


“Unitatea in diversitate” vazuta prin ochii unui mediator intercultural
- senegalezul Mohamed Ba
Decalogul convietuirii:
1.Sa nu ai alt Eu in afara de Cel din tine.
2.Nu rosti nationalitatea altora in van.
3.Nu uita sa respecti traditiile tuturor culturilor prezente in tara unde locuiesti.
4.Onoreaza memoria strabunicilor tai si povesteste despre acestia oaspetilor tai.
5.Nu ucide diferentele, ele sunt bogatia umanitatii.
6.Nu-ti impune punctul de vedere, imbratiseaza in mod spontan pe cel al celorlalti.
7.Nu fura cuvantul celorlalti, mai intai de toate, asculta-i.
8. “Nu depune marturie” in ce priveste popoarele si culturile despre care nu cunosti prea multe sau deloc.
9.Nu dori doar cultura celorlalti, in acest mod nu-ti vei aduce decat exotism si disperare.
10.Nu dori doar cultura ta, in acest mod nu-ti vei aduce decat singuratate si amaraciune.

Nessun commento:

Posta un commento