venerdì 9 novembre 2012

Despre cultura bandu (Africa de S) si semnificatia termenului “tanzil” din cultura islamica



cultura islamica
Carmella Baffioni- prof. Univ.Napoli
semnificatia despre Coran : Profetul putem spune ca este o “portavoce” a lui Dumnezeu, nu este perceput niciun aport al sau in conceperea Cartii Sfinte.
Termenul tanzil, ce provine din araba, are semnificatul de a transmite Cuvantul  (nu direct, ci prin cineva). “Ultima transmitere a Cuvantului” din "Inaltul Cerului" a fost revelata Profetului Mahomed prin arhanghelui Gabriel. Sciitii sunt de parere ca aceasta scriere a Coranului a ajuns sa fie cunoscuta, dar nu si relevata, putand fi inteleasa doar de descendentii Profetului. De remarcat este si faptul ca filosofii au adaptat ideile neoplatonicismului pentru a incerca descifrarea Coranul.
                         
Cultura bandu din Africa de S.
Pedro Miguel- prof.Univ. Padova
Cultura africana a fost cunoscuta noua, la aceasta intrunire pe tema interculturala, prin profesorul Pedro Miguel, cel care ne-a relevat cateva informatii despre comunitatea Bandu ce se intinde din desertul Sahara pana in Sudul Africii.
In limba africana cuvantul muntu semnifica persoana.
La plural cuvantul muntu, are sens de comunitate si apare ca bandu.
Aceasta comunitate a suferit o mare influenta portugheza in decurs de 500 de ani, din 1482.
Pentru cultura africana organizarea familiara era diferita, la inceputul perioadei de invazie, de cea europeana, apoi cu titmpul aceasta a avut de suferit din cauza influentelor europene.
Africa e matrilineara, intrucat se ia in discutie ca mama e cea care transmite sangele. Din acest motiv se spune cand cineva se recomanda: Eu sunt fiul lui Cinzia.
Pentru europeni : Eu sunt fiul lui Ion.
Incepand de la al 12-lea grad in sus te poti casatori, un grad mai mic ar presupune incest.
Toti cei din familii pana la al 12-lea grad formeaza un clan.Un barbat trebuie sa-si gaseasca pe cineva din afara clanului pentru a se putea casatori.
Cand cel mai vechi din clan moare, averea va fi administrata de sora mamei defunctului.
Problema identitatii in comunitate incepe odata cu actiunea misionarilor portughezi care boteaza majoritatea copiilor bastinasilor cu numele de Pedro si Maria. Astfel s-a distrus organizarea familiara din Africa. Invadarea a schimbat numele persoanelor , lovind in identitatea lor.
Limbajul
Scaun – kialu la singular – kiki la plural
Piatra – ditadi                  - didi
Mana – lukuaku               - lulu
Pluralul se formeaza deci pastrand prima silaba, aceasta urmand a fi dublata pentru a alcatui cuvantul.
In bandu verbul a fi si verbul a avea nu exista ca verb copulativ, respectiv ca posesie.
Astfel se zice Maria frumoasa si nu Maria e frumoasa.
Cucerirea popoarelor s-a facut prin:
Teoretizare: dreptul la comertul liber
Evanghelizare: uzul Bibliei
Principiul tertului exclus: ori esti ca noi, ori esti un nimeni

La botez, certificarea se facea diferentiat pentru bastinasi si pentru portughezi:
certificatul era prevazut cu imaginea crucii pentru europeni
certificatul era prevazut cu imaginea unei maimute pentru africani- semn al discriminarii ce trimite la asa zisa salbaticie in care ei traiau
 Conceptualizarea
Un scaun- e scaun – cel vazut
                 e scaun – cel care nu il mai ai in fata ta, dar ti-l amintesti
                 acesta doua insumeaza universul tranzitoriu
Universul permanent (nu are culoare, dimensiune, forma afectiva)
E prezent atunci cand noi ne gandim la , sa zicem, un scaun, si el apare in mintea noastra. Conceptul din universul permanent elimina astfel diferentele si uzantele lui in alte scopuri (scaun ca si calut folosit de copil) si se ajunge la ideea manipulativa de globalizare- intercultura neputandu-se realiza in acest mod.


Nessun commento:

Posta un commento