domenica 20 gennaio 2013

Vesta (Hestia) –zeita Focului Sacru




Zeiţa Hestia ori Hesta, al cărei nume semnifică cămin sau casă, a fost zeiţă a vetrei şi a focului sacru la străbunii noştri Geo-Daci. “Trebuie reţinut faptul că Focul Sacru sau Focul Viu nu era altceva decât o imagine a Soarelui ceresc – Marele Zeu. Soarele de andezid de la Sarmizegetuza nu este altceva decît vatra altarului reginei Hestia ( Vesta), vatră pe care ardea focul nestins. În ceea ce priveşte Marele Sanctuar circular, dacic, aflăm că absida centrală avea „34 de stâlpi de lemn dispuşi în formă de potcoavă, iar la mijloc „era vatra focului sacru”. După Palladio aflăm că ambele temple ale zeiţei Vesta de la Roma, aveau aceeaşi formă (de potcoavă). Este bine să se ştie sau să se reţină faptul că, cultul zeiţei Hestia în Grecia şi la Roma a fost dus de Traco-Daci, înainte de întemeierea acestui oraş peninsular.”
“Marea Zeiţă” s-a descoperit la Trufeşti (Botoşani), alta la Libceva (Caraş-Severin) s.a.. Acest mare număr de figurine feminine ilustrează, ca în nici o parte a Terrei, perioada matriarhatului. “Arheologia daco-română a ajuns la descoperirea unor statuete feminine, care ne încredinţează că, în perioada matriarhatului, statul strămoşilor Daco-Traci era condus de o femeie, ajutată de un sobor feminin.”
Informaţia oferită de Herodot, că Hestia la sciţi a avut alt nume, aparţine unei epoci mai târzii, când cultul ei trecuse de la traco-daci la celelalte popoare prin intermediul culturii greceşti. Aceştia şi-au însuşit tacit cultura popoarelor mai vechi.
Hestia a fost regina strămoşilor traco-daci; după moarte a devenit zeiţă a focului. În perioada patriarhatului, sciţii o adorau sub numele de Tabiti, grecii sub numele geto-dacic de Histia sau Hestia, iar romanii o adorau sub numele de Vesta. Cultul ei s-a generalizat în spaţiul euro-afro-asiatic, după ce Hestia a trecut în panteonul Olimpului.

Pr. Dumitru Bălaşa
Ritualul de nemurire al „lupilor” geto-daci


13 commenti:

  1. Glicheria ,vestala romana ,astrologica-folclorica,cu votul fecioriei,[fecioara/maica necanonica,]inchinata zeitei Vesta,cu coif,ochelari,sandale,platca-zavelca si paraman antimis cu nume,inchinata chiraleisa sf Vasile,etern si vesnic.Cred in zeita Vesta vesnic[am tot implinit etern si vesnic].

    RispondiElimina
  2. ce este de luat iau sa am in minte etern in numele sarbatorii Craciunului eu fecioara Glicheria vesnic si etern.

    RispondiElimina
  3. sint cu tata Profesionala de Stat media aritmetica semnat materiile T.C si tov.Baln[TAT /TH],sa stie tata tot ca mine[iscalit ai lui chitanta],stie tata actele mele si legea sistem uniforme ce mi-a dat documente unde m-am dus,este tata la Sedinte 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  4. s-a lasat tata de curve vesnic am luat scrisoarea bancara uniforma completa a rodit pamantul avem lemne grinzi de brad stejar cires fag,mama a iscalit frate eu sora sotul verisor tata sora Aur,am impartit citit manualele,este legea mea si tot sistemul de cadastru tot impartit in casa vesnic,bunicii fratele mare si bunica sora iscalit vesnic.,strabunicul cu strabunica iscalit socrii, vesnic,mosul umbrele gratis taraniste vesnic.

    RispondiElimina
  5. este SATANA mea sf Silla sf icoana din argint 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  6. au politica noastra baticele potcapurile fesurile si caciulile de sf Ioachim si sf Ana, legionarii, bisericeasca eu parinti bunici strabunici sot 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  7. sintem curve si curvari noua era transcedentala era noua de Saturnalii integral suta la suta cu schepsis eu parinti bunici sot strabunici de mos Gerila 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  8. ne juram pe caldaruse pe fermece la Necuratul in oglinda in oracol porumbi hainele noastre de nascuti eu parinti sot bunici strabunici 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  9. am lasat creator de MODA tot gratis ,,pe faleza,,italieneste vorbind eu coana Mgd...1900-vesnic[sa stie unde sint cat costa legile si eticheta vesnic.]...sa vada GALERIILE de Arta Artifex psihologic -frenologic,integral infim ca pret 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  10. sint privighetoare chineza vernila monocrom rusesc Hir.Noe,etern,de Husi Luna Park immormantari anemne si stele de mare monarhiste Ghe Dej[Pau] 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  11. sint chiabura cu arta baroca justitie si restul cum am zis Osak.Len..toti pomenitii stalinisti vesnic etern.

    RispondiElimina
  12. am pe maini semn de SCAZAMANT Finante eu si pomelnicul pomeniti 1900-vesnic cu semn sf Luna vesnic, etern.

    RispondiElimina
  13. au marul meu de la zeita Hestia mama eu sotul tata 1900-vesnic acolo sus in cui in icoana vesnic.

    RispondiElimina