martedì 25 giugno 2013

Magul din Zo – de Livia Bazu, izvor de inspiratie din Cartea lui Enoh (cuvinte de inceput)




“Era de asemenea acolo pomul întelepciunii, fructele caruia deschideau mintea celui ce se hranea cu ele. Acesta este pomul întelepciunii, din care au mâncat stra-strabunicul tau si stra-strabunica ta, aceste fructe le-au deschis ochii si dupa ce au vazut ca erau goi au fost izgoniti din paradisul terestru.”
 “Ti-am dat întelepciune, tie, copiilor tai si urmasilor tai, pentru ca ei sa dea mai departe aceasta înalta întelepciune în toate gândurile lor, urmasilor lor. Si cei care vor întelege nu vor mai putea dormi, dar ei vor deschide urechile pentru a le primi, pentru ca sa se faca vrednici de aceasta întelepciune care va fi pentru ei ca o hrana cereasca. 4. Fericiti sunt cei drepti, fericiti cei care merg în dreptate cei care nu cunosc deloc nedreptatea si care nu se aseamana deloc cu pacatosii ale caror zile sunt numarate.”
“ Am auzit vocea îngerului care mi-a zis: Iata îngerii care au coborât din cer pe pamânt care au aratat secretele lor fiilor oamenilor si i-au învatat sa cunoasca nedreptatea. “Eu ti-am vorbit de timpurile tatalui meu Jared, de aceia care nascuti din cer au calcat în acest timp cuvântul Domnului. Iata ei au facut nedreptati si au calcat ordinele si au locuit cu femeile oamenilor si au procreat urmasi josnici. 14. Pentru aceste crime un mare prapad va veni pe neasteptate asupra pamântului, un potop îl va inunda si îl va pustii timp de un an. 15.
Acest copil care vi s-a nascut va fi singurul care va supravietui acestui mare dezastru împreuna cu cei trei fii ai sai. Când toate fiintele umane vor fi nimicite, el singur va fi salvat.
16. Si urmasii lui vor face copii pe pamântul uriasilor care nu s-au nascut din spirit ci din carne. Pamântul va fi deci pedepsit si toata depravarea va fi spalata. Din acest motiv arata-i fiului tau Lameh ca fiul care i s-a nascut este într-adevar fiul sau, sa-i dati numele de Noe, pentru ca el va supravietui. El si fiii lui nu vor fi partasi la desfrâu si se vor pazi de pacatele care vor acoperi fata pamântului. Din nefericire dupa potop, nedreptatea va fi înca si mai mare ca înainte, caci eu stiu ca trebuie sa vina, însusi Domnul mi-a aratat toate tainele despre acestea si am putut citi în scrisurile din cer. 17. Am citit ca neamurile vor urma unul dupa altul pâna când se va ridica o rasa Sfânta, pâna când crima si nedreptatea vor disparea de pe fata pamântului, pâna când toti vor fi partasi la dreptate.
“În aceste zile Uriel mi-a spus: Iata, te-am facut sa stii totul ,o Enoh! 2. Ei ti-am revelat totul. Tu vezi soarele, luna si îngerii care dirijeaza stelele din cer, care conduc miscarile lor, fazele lor si schimbarile lor.”
Apoi iata ce zice Enoh lui Noe : “Domnul a hotarât prin judecata Sa ca toti locuitorii pamântului sa piara, pentru ca ei cunosteau toate tainele îngerilor, pentru ca ei aveau în mâinile lor puterea raufacatoare a demonilor, puterea magiei si ei au creat idoli peste tot pamântul. Ei au dezvaluit taine pe care oamenii nu trebuiau sa le cunoasca; iata pentru ce vor fi judecati, dar pentru tine, fiul meu, Domnul spiritelor cunoaste curatia ta si nevinovatia ta. El stie ca tu condamni dezvaluirea acestor taine.”

 Toate aceste citate extrase din “Cartea lui Enoh”, reprezinta parte din Lumina necesara a intelege versurile  pline de profunzime si complexitate ale Liviei Buza, o tanara emigranta romanca stabilita in Italia de a carei biografie am vorbit in articolele precedente.

Magul din Zo


Au plecat. Toti.

Copila de miere si omul de otel,
Apoi femeia de jad si batranul de obsidian,
Baiatul de cupru si fata de nisip

De speranta si disperare
urmarind busola noua ce arata sudul
si cantecul vanturilor:

Ascultati
ascultati-va
Cautati cautati-va
Gasiti gasiti-va

Aflati
insula –stea
ascunsa printre petalele rozei vanturilor

Doar acolo veti putea deveni
Carne si oase
Piele si inima
Maini si picioare
Gura si plamani
Ficat si rinichi si suflet

Veti cunoaste numele si meseriile voastre      (de una singura)
Si veti naste pe fiii pamantului.
Livia Bazu

Dupa cum ati observat, poezia pe care am ales-o de data aceasta spre intelegere si patrundere si mai mult in universul absolut fabulos al acestei tinere autoare de origine romana este “Magul din Zo”.

Pe parcursul catorva articole, voi incerca sa surprind atat cat imi este dat mesajul acestei creatii.

Nessun commento:

Posta un commento